Pages

Saturday, May 15, 2010

serabut!!

aku rasa aku sangat serabut 2-3 hari nih.. tp x tau nape.. adeyh.. maybe aku memikirkan nasib resultku y bakal kluar x lama lagi (lantak la ble).. aku bkn bley pasal result2 nih.. nnt mesti aku jdk the last person tgk result.. org sumer dah tgk result aku x tgk2 lg.. time 2 la org sumer tnya tp aku ckp aku x tgk lg.. sindrom ni aku dapat sejak matrik lg.. bler org ckp "mcm mn la result aku nnt" aku y dgr tros senyap.. tros hdup aku jdk sempit kejap, tido x nyenyak, mkn x cukup.. tapi aku tetap study last minute..
keserabutan aku 2 lbey kurang mcm ni laa
sebenarny tadi ader org tanya aku cmner exam.. so aku jdk stress sket.. di luar kawalan minda separuh sedar aku rupanya dah dua minggu aku blk umah.. rasa mcm sekejap je ms berlalu.. sekarang ni masa berlalu begitu pantas.. adekah dunia sudah hampir kiamat?? nobody knows.. cpt2 la bertaubat..
sebut pasal dah hampir 2 mnggu kat umah aku rasa aku x buat satu pun y aku plan lg.. nak pegi jumpa kawan time2 skola dlu pun aku x melaksanakan lg.. maybe sebab panas sgt kot.. lagi satu aku jmpa kawan baek aku iaitu mr.tv.. susah sket nak berpisah ngan beliau nih.. rasa sgt2 sayang kat beliau..

lagi satu keje aku kat umah ialah makan, makan dan makan.. ape je la y bley dimakan kat umah ni sumer aku makan kecuali sayur-sayuran and seafood.. bukan  kerana faktor alergik.. tapi kerana x ske rasa dye.. yucksss.. so makanan yang menjadi kegemaran aku ialah makanan yang berkolestrol.. hihi.. aku ade bc kat mn ntah sebenarnya kolestrol ni bagus.. tapi kenapa dye bagus aku x igt.. tapi kena control la.. jgn bnyak sgt la plak kn.. 

cara-cara nak mengurankan kolestrol:
  1. kurangkan makanan bergoreng
  2. mkn sket je kek, coklat and biskut
  3. masak gune minyak sayuran
  4. kurangkan makan kuning telur dan telur ikan
  5. makan lebih sayur-sayuran dan buah-buahan
  6. hasil tenusu
  7. makanan kekacang, ayam, ikan dan kacang soya
  8. kurangkan kerang, organ dalaman dan udang..
aku br je berazam nak kurangkan kolestrol.. tapi mcm x jdk je..
lastly, rajin2la bersenam..
berlari juga bagus utk kesihatan.. daa

1 comment:

bulatkocik said...

elOw..besalar 2..klu dgr result nk kuar semua mnsia msti takut punyer..hehe

tp bab mkn 2 mmg sm lar..klu kiter dpt cuti balik kmpg..keja mkn jer..setiap minit mkn jer..;)